Úvod >> Stanovisko hlavného hygienika SR k prechodu na dištančné vzdelávanie.

 

 

Písomné stanovisko hlavného hygienika SR Jána Mikasa:

 

V situácii, keď kolabuje zdravotníctvo a keď u detí a mladých ľudí zaznamenávame vysokú incidenciu, je prechod na dištančnú formu vzdelávania veľmi dôležitým nástrojom. Na tomto sa zhodujú epidemiológovia i ďalší odborníci v medicíne aj verejnom zdravotníctve – vrátane odborného konzília.

Pri takej miere incidencie, akú dnes máme, de facto neexistujú triedy, kde „nie je problém s nákazou“. Teraz sa musíme všetci sústrediť na záchranu životov a slovenského zdravotníctva. Radi by sme mali k dispozícii riešenia, ktoré by nikoho neboleli. Také však v prípade covidu zatiaľ neexistujú.

Rozumieme snahe ministra školstva udržať prezenčné vzdelávanie na Slovensku čo najdlhšie. Aj my si uvedomujeme dôležitosť prezenčnej formy vzdelávania a následkov, ktoré takéto rozhodnutie môže pre tisíce rodičov a detí znamenať. Deti priamo neplnia covidové lôžka v nemocnici, avšak, bohužiaľ, zohrávajú významnú úlohu v mechanizme prenosu tohto ochorenia na členov spoločnej domácnosti, ktorí ho následne môžu zanášať ďalej. Pri viac ako 3400 hospitalizovaných pacientoch preto musíme využiť každý dostupný a efektívny mechanizmus, aby sme šírenie ochorenia spomalili. A to okamžite.

Regionálne úrady verejného zdravotníctva, ktoré rozhodli o plošnom prerušení prezenčného vyučovania vo svojich územných obvodoch, si uvedomujú závažnosť svojich rozhodnutí. Nerobia to „len tak od boku“. Ide o odborníkov z oblasti medicíny a verejného zdravotníctva a tieto kroky prijímajú v spolupráci s miestnymi krízovými štábmi, pandemickými komisiami, bezpečnostnými radami, inými rezortmi či inštitúciami.

Situácia je zlá. Najskôr sa z nej dostaneme vtedy, ak budeme počúvať odborníkov a rešpektovať ich rozhodnutia namiesto toho, aby sme ich spochybňovali. Akékoľvek spochybňovanie odborných názorov a rozhodnutí jednotlivých RÚVZ naprieč politickým spektrom len znižuje vážnosť a autoritu orgánov verejného zdravotníctva v očiach verejnosti a v konečnom dôsledku znižuje aj účinnosť a rešpektovanie opatrení.

Epidemiologická situácia sa nedá posúdiť na základe jedného faktoru a nedá sa zhrnúť do jedného čísla. Pri svojich rozhodnutiach sledujeme dynamiku ochorenia v populácii, veľkosť a rozsah ohnísk nákazy, lokality, odkiaľ deti dochádzajú. Rovnako preplnenosť nemocníc, incidenciu, počet hospitalizácií detí a podiel nakazených podľa vekových štruktúr. Sledujeme vek a riziko exponovaných učiteľov, mieru zaočkovanosti na školách ako aj v regióne a mnoho ďalších faktorov.

 

Daša Račková

hovorkyňa

Odbor komunikácie ÚVZ SR